tisdag, januari 13, 2009

Det vackraste lilla blåbärsögat

Han sitter bredvid mig och äter gröt. Själv! Kan själv. Vill inte äta alls om man matar honom, skriker, kastar sig bakåt. Det är rätt häftigt att han sitter med vid bordet och är en del av familjen, mer och mer. Har förstås alltid varit det, men det känns ändå som en milstolpe.

Igår var vi som vanligt hemma, småpojkarna och jag. Det är inte helt lätt att sysselsätta dem en hel dag. Eller, jo det är inte så svårt men jag tänker erkänna att det inte är jättekul. I alla fall inte hela dagen från 07 till 18.00. Vi lekte med bilar, målade med vattenfärg, läste bok och var ute i över en timme på eftermiddagen. Ute är bäst helt klart. Där kan Otto sysselsätta sig själv och det blir inte så mycket syskonbråk. Ville är så nyfiken på Ottos grejjer, han bevakar allt med hökögon och det är svårt att ens få möjlighet att läsa en bok utan att han är där och hjälper till. Han vill sitta på Ottos stol och äta Ottos mat, och om oj om någon annan av barnen sitter i mitt knä, då blir det gråt och tandagnissel. Tänk att man kan vara så sotis när man är så liten! Men oj vad han kämpade på ute, kröp, ålade, grävde (åt sand) gick och klättrade. Pustade och stånkade men inget gnäll.

Igår var också en ensam-vuxenkväll. Jag var lite bekymrad hur jag skulle få ihop kvällen med nattningarna eftersom Ville bara en-sov och skulle hållas vaken ända till 19.30. Han var rejält grinig redan vid fyratiden. Men vad funkar bättre än devisen hjälpa till?! När jag lagade middagen stod Otto och hackade ingefärsskal med kniv och Ville stod bredvid och skalade och småknaprade på lök. Jag tror de var tysta och samarbetsvilliga hela tiden! Sedan lekte de faktiskt en liten stund! Under över alla under! Efter middagen fick Ebba och Julius agera lekkompisar. Så det gick över förväntan.

Andra aktiviteter under dagen var att Otto hjälpte mig att baka nyttiga mellanmålsmuffins. De blev nyttigare än vad som var tänkt eftersom jag glömde ha i smöret. Så där halvgoda blev de (smakade nyttigt!) men Otto klagade inte... Det tvättades och sorterades tvätt också. En katt tvättades också fast det var på kvällen. Det är det stora minuset med långhårig katt i kombination med halvdålig mage. Man vill ju inte gärna ha bajsränder efter katten... Suck... Men det ska erkännas att det är första gången det hänt, så jag ska egentligen inte klaga. Julius hade kompis med sig hem och Ebbas hade tennis på eftermiddagen men hon blev faktiskt hemskjutsad. Mycket trevligt att slippa hämta henne.

Inga kommentarer: