söndag, januari 11, 2009

Sanningar

Jag har fått revidera ett antal sanningar genom åren. Fler lär det säkert bli. Är inte det spännande egentligen att det man tror benhårt på kanske visar sig vara helt åt skogen?

Mormor var rätt duktig på att ihärdigt överföra sina sanningar till mig. Tex trodde jag länge att om man somnar i badkaret (nyktert tillstånd) så drunknar man. Dessutom var jag fullständigt övertygad om att att just mormors korsstygnsbroderier var fantastiskt orginella och konstnärliga och kanske tom värdefulla. För att inte tala om hennes möbler och porslin. Det visade sig att det värdefullaste mormor ägde var hennes lägenhet som Pappa till slut lyckades övertala henne att köpa.

En sanning som Stefan och jag dividerar om är huruvida c-vitaminupptaget från tex en apelsin begränsas om man äter filmjölk först eller gröt med mjölk till. Eller är det bara äckligt?! Det borde gå att googla på men jag har inte orkat.

Sen finns det förstås andra och viktigare sanningar som reviderats de senaste åren men de är så stora att det snarare rör sig om paradigmskiften i huvudet på mig.

Inga kommentarer: