torsdag, november 20, 2008

Mer gröna val!

Nu har jag inhandlat ekologisk tandkräm, schampo, balsam, dushkräm, ansiktskräm, hårgelé och rollon. Tandkräm och rollon har jag testat och de får godkänt. Barnen tyckte att smaken var okej. Och än så länge luktar jag inte svett! Det har nämligen inte funkat så bra med alternativa roll-on:er tidigare för mig :-) Hur som helst är det fantstiskt att bo i förort och ha en affär med otroligt utbud av ekologiska varor. I princip allt går att få, tom ekologisk kattmat (men det har jag inte testat än). Fast jag har testat tvättnötter. De får ok av mig men fläckar på kläderna måste förbehandlas och jag tycker det funkar bättre i högre temperaturer som 60. Till vittvätt använder jag vanligt miljömärkt tvättmedel. Och nej, tvättnötterna kommer inte från tvättnötsträdet som jag hävdade innan jag läst på förpackningen...

I jul blir det KRAV julskinka, närproducerad från en gård här i närheten. Vi köpte lamm där för några veckor sedan och deras smågrisar springer omkring fritt och bökar i leran och lever lyckliga grisliv. Barnen blev lite betänksamma till att vi ska äta upp en av dem. För mig får de gärna bli vegetarianer men Ebba tycker för mycket om kött och Julius är gräsligt tveksam till bönor och linser. Just nu har jag blötlagt kikärter och svarta bönor och han tittade misstänksamt på bunkarna och frågade vad det var. När han fick reda på det sa han: Mamma! Ska du ta två äckliga saker och blande ihop till något ännu äckligare?! Men det ska jag inte! Ikväll blir det falaffel och imorgon burritos! Supergott tycker jag... I familjen är uppdelningen att jag lagar mat i veckorna och Stefan lagar all mat på helgen. Det betyder att vi äter fisk och vegetariskt när jag lagar, och kött på helgen när han lagar. Och numera accepterar faktiskt barnen linser. Ebba tycker om bönor också men för Julius lär det väl ta några år till. Otto äter det Julius äter, de två borde verkligen inte sitta inom hörhåll för varandra. Om Julius inte är med äter Otto glatt bönor och konstaterar att det är gott...

Idag är Julius hemma för andra dagen i rad. Han har inte feber men huvudvärk och ser inte helt fräsch ut. Men han mår bättre än igår. Det är småförkylt här hemma, alla går omkring och snurvlar och snorar.

Inga kommentarer: