onsdag, mars 18, 2009

Hur man gör saker

Jag funderar lite på inlärning och hur man gör saker. Själv är jag sådan att när det kommer till praktiska saker som jag ska lära mig så har jag svårt att se saker framför mig. Om Stefan tex vill förklara hur han tänkt bygga ett vindskydd och försöker förklara hur det ska se ut så blir jag stressad. Jag behöver rita upp det för att förstå. Om jag bara tror att jag förstår så vet jag numera att jag inte alls förstått. Det kommer nämligen inte alls se ut som jag föreställt mig det i fantasin. Och på jobbet är det så att jag behöver göra för att lära mig. Först gärna titta på, men sedan hands-on. Annars sitter det inte.

Så nu när jag sår inför sommarens planteringar kan jag inte alls föreställa mig hur det kommer att se ut. Har ingen erfarenhet att falla tillbaka på och jag VET att det kommer att bli plottrigt. Men det gör inget. Jag vill ha mycket blommor och färgsprakande men jag kommer att åtminstone inte blanda alltför hej villt. Å andra sidan är det fantastiskt vackert med oranga ringblommor till lila anisisop. Men jag förvånar mig över att jag tycker det är så svårt! För tio år sedan skulle jag ha hävdat med bestämdhet att det här var en sak som jag var bra på!

Sedan kan jag tokläsa och smäcka i mig fakta men det är en annan sak...

Inga kommentarer: